Vilsen

 
Nu är det snart  5 månader sedan höftoperationen. Mycket har hänt.. possitiva saker och så ett ordentligt nedslag igen.
Det possitiva är att jag fått mycket av min funktion i benet tillbaka.Och det har både varit jobbigt i tanken men även en lättnad. 
Har varit Och vi kom iväg på en otrolig underbar resa till Mallorca i september. Det blev precis vad vi behövde efter allt vi gått igenom sista 2 åren. Och vi hade en oförglömlig resa med kärlek , sol, värme,bad, regn, marknad, utflykter. Stefan och jag har aldrig varit utomlands en hel vecka bara vi tillsammans sedan vi träffades -89. Och denna resa blev helt oförglömlig på många sätt. Och som vi promenerade! En obeskrivlig känsla att KUNNA GÅ. Och utan att ha värk. Visst var jag trött i benen och ryggen och har inte styrkan i benen än, . Men känslan att kunna gå utan att behöva hjälpmedel och att behöva hjälpa till med handen för att lyfta benen in i bil osv. Det går inte förklara. 
 
Många tycker säkert jag går konstigt idag och har svårt att förstå hur det är och har varit. Jag har ändrats mycket som person och har fått annan inställning till saker. Jag hade och har fortfarande en dröm om att kunna springa i ringen igen och visa mina hundar själv. Men har nu iall fall kunnat följa med på några utställningar. Och det är både possitivt och jobbigt fyskiskt men även psykiskt. Blir väldigt trött i huvudet av att kroppen fortfarande får kämpa för att ta sig framåt och upp och ner i sittande osv. Och så är det jobbigt med alla människor. men trevligt att träffa och prata hund.  
 
 Tre v Efter vår underbara resa var jag med om ett trauma som fällde all min energi och återhämtning. Har ridit igen massa gånger och det har gått helt super bra. Och ridning är väldigt bra rehab för mig och min EDS. Och det är väldigt bra stabilitet s träning för ryggen. Och eftersom jag  har svårt och jobbigt att gå längre sträckor så är det en frihetskänsla att kunna rida utan att bli trött och få mjölksyra i benen . Jag har kunnat gå 2,5 km promenad men det är en pärs. Och jag vill röra på mig eftersom jag lagt på mig i vikt när jag inte kunnat röra på mig pågrund av all värk och min dåliga funktion i benet. 
Ridning har varit en frihet att kunna igen så jag har varvat ridning med sjukgymnastik. 
Och gjort stora framsteg med styrka, balans och kondition.  
Traumat jag var med om den 6 oktober var olyckligt... jag hade ridit och skulle hoppa av och släppte stigbyglar och tappade balsnsen lite och hästen tog ett skutt framåt. och jag hade lite långa tyfglar och inga stigbyglar och hästen blev skrämd eller något hände. och jag hann tänka att nu åker jag av,,, och i min tanke var att inte ramla av åt höger på min opererade höft. Och damp åt vänster . och landade tokigt.. Blev ambulans in till sjukhus.Röntgen från topp till tå. Höften , nacken , ryggen allt ok!  Dom hittade däremot 2 stenar i gallan ..Och 4 revbensfrakturer  och pungterad lunga. Så olyckligt. Det blev 1 vecka på sjukhus. Hade inga andra skador.. men fy dessa revben. Det gör ont.. Och ondare gör det efter några dagar. Lungan fick jag ha drän i tre dagar men sedan var den läkt.
Nu har det gått 3, 5 v sedan det hände och det börjar kännas lite mindre. Men det har tagit hårt på mig psykiskt. Känt mig oerhört nere och stressad över situationen. Min andning har blivit väldigt påverkad av revbensfrakturerna . Nu har jag äntligen kunnat sova lite på sidan igen och det var en lättnad. Jag hade avslutat min sjukskrivning efter alla operationer 1 september och nu blev jag sjukskriven igen 1 månad. får se om det ev förlängs några veckor till. 
Jag har varit stark och klarat av det ena efter det andra så jag ska väl fixa detta med. 
 
                                                                              Lena
 
 
                                                        Min fina Tintin Bellsweets Love Me Tender
 
 

Kommentera här: