Varm häst mule

En varm mule kan  få en att glömma bort både tid och rum. Äntligen är Herjann hemma igen. En sådan speciell häst.  Har nu varit borta hos kalvefall stall  sedan  september ..lång tid  utan häst . Men med allt runt om kring med  nackoperation och funktions nedsättning i benen och valpkull hemma  så har  det varit  en bra lösning och avlastning.  
Men nu är  han hemma igen. Gjöf är kvar ett tag till för hon går  på betäckning och förhoppningsvis är hon dräktig och får  komma hem snart  hon med. ❤ 
Det har nu gått 3 månader sedan min diskbråcks nack operation.  Och nu får jag  rida  (lugnt  och sansat). Och  har nu varit upp 2 gånger  på en tur i skogen.  Det var en härlig känsla men tufft  att inte ha samma  funktion i ben.  Svårt  att  kunna  komma  upp och svårt att lyfta höger  ben över hästen.  Men har nu fått  en handikapp ramp som min man och son byggt   . Blev jätte  bra  och gör allt  lättare att komma  på och av hästen.  Och Herjann  verkar fatta att han måste  sköta sig . Och att jag är  klumpigare och tar  längre tid på  mig att komma  upp. Han är otroligt snäll  och tålmodig.  
Jag rider med  ett ryggbälte som gör att jag får  bättre stabilitet i ryggen.  Det är bra  med ridning för  alla  små  muskler.  och ryggen. 
Lite svag i benen men Herjann är  väldigt viktkönslig så behöver inte  använda  benen  så mycket.  Utan rider mycket med  sitsen. 
Visst  blir jag trött i både  kropp och själ efter turen.  Men det är det värt. ❤ Behöver  verkligen göra  saker som ger mig  energi och styrka inför  operationen av ryggen efter sommaren.   Blir  en ny stel operation av 4 ev 5 kotor   och upprensning av spinal stenos.  Vet inte  riktigt än vad och hur och när sen kommer ske.  Läkaren har  beställt ny mr röntgen  på löndrygg och halsrygg för  ny status inför  operationen.  Och har även  fått  göra ven bentöthets  röntgen för att kolla benskörhet graden. . Med tanke på EDS och operationen.
Så just nu försöker jag göra sådant som jag behöver och mår bra  av. Så  har  jag även fått hem min elscooter 😊 så nu kan  jag komma ut på promenad!  
En härlig känsla att kunna komma ut och se lite  av naturen och få mer ork till att umgås med familjen.  Blir väldigt trött av att "pulsa i snö" så fort jag  ska ta ett steg..
 
 

Kommentera här: